מדינת כבישים
געגועים לכרי הדשא האחרונים
מאת: עידו סלומה
חוצפה! הכוח לשנות.
במהלך נסיעה (שגרתית כמעט) ביום ראשון לבסיס המילואים, עברתי ליד קיבוץ נען בדרך לתל נוף רבתי. למרות שזו לא הדרך הקצרה ביותר על קו ראשון לציון-תל נוף , אבא שלי הזכיר לי בארוחת הערב כי בנו כביש חדש מול הכניסה לקיבוץ נען שמחבר ישר את רחובות, לכביש הראשי. דבר שנראה על פניו כל כך סתמי לחלק מאיתנו, אולי אפילו כמה יפספסו אותו בקריצת עין, עורר בי איזשהוא רגש קטן ושבב של כעס וגעגוע. כל חיי מאז שאני זוכר את עצמי כילד, תנופת הבנייה והחידוש היתה לי מול העיניים.

בגיל 7 גרתי במערב ראשון, היום הוא נקרא המערב הישן, לא אתחיל לספר לכם פה על תקופת הילדות שלי , כתקופת "בוסתן ספרדי" אבל כן אני זוכר שביתי היה האחרון ובינו ולבין הים היה 15 קילומטר של חולות, בגיל 13 כבר שכונת "קריית גנים" עמדה לתלפיות, בצעד שלא קשור עברנו מערבה ל"מערב החדש" ,שוב ביני לבין הים היה רק 5 קילומטר של חולות וחולות, אני זוכר שהייתי רואה את הפס הכחול של הים ממרפסת ביתי, שניצב סה"כ בקומה 2, על חנייה וגינה של משפחת אלמוזנינו.

מאז, כבר בנו 5 פרוייקטים חדשים, סופרלנד, בית ספר תיכון, 3 קניונים, אולמות אירועים, גן משחקים, ושכונת וילות. לידיעתכם: שם, עמוק עמוק בין כל השכונות אמור להסתתר מתחת לפני האדמה בית הקברות העתיק הגדול ביותר בעולם, ככה לפחות סבורים הארכיאולוגים באוניברסיטת תל אביב, אבל נעזוב את הארכיאולוגיה לאחר כך. אני לא ילד טבע, תמיד אהבתי את הטבע ה"קטן" ליד הבית שלי, החולות והדיונות, העץ שבין הבנינים אותם כרי דשא שנמצאים בין שכונה לשכונה, בין עיר לעיר, בפאתי כפרים. אנחנו תושבי גוש דן לא קיבלנו במתנה מעינות ונחלים, זה רכשנו בגיל מאוחר יותר עם הוצאת הרשיון, אבל את פינות המשחק והפינות השקטות אנחנו רואים אותן נעלמות לנו לנגד עיננו.

אותו כביש מול קיבוץ נען חוצה באמצע שדות ופרדס, ונכון הוא מקל נורא על תושבי המקום, שבמקום חצי שעה יצטרכו לנסוע 10 דקות (הלל לציניות), אבל כנראה חוץ מקו גיאוגרפי אנחנו חוצים יותר מסתם שטח חקלאי.
זה כבר לא סוד שאותם שטחים ירוקים משמשים ריקה ירוקה ומקום מפלט של הרבה תושבי כרך, יאמרו את זה כל אותם תל אביבים אשר בורחים לשבתות לגני יהושוע ויצטרפו אליהם אצני הסנטרל פארק בניו יורק. קל וחומר תושבי הצפון אשר ימצאו את כביש 6 חוצה להם את רמות מנשה. כביש 6 חוצה ישראל, “חוצה" את ישראל.

המדינה רואה לנכון לנצל את אותם שטחים ירוקים לטובת הכלל, אבל מהי טובת הכלל? אני אומר לכם, התשובה היא לא פה אחד! נכון זה מאוד פשוט, בואו נעשה אספלט על כל המדינה, ואז כל מה שנצטרך לעשות זה לשרטט בטושים וצבעים את הכבישים. לא מספיק שאנחנו סגרנו את עצמנו בקוים ירוקים וכתומים (כביש 6) , מין הראוי שנמצא לנכון לחשוב טוב טוב לפני כל שטח חדש שאנחנו גוזלים, כי בפעם האחרונה שבדקתי, הנדל"ן של ארץ זבת חלב ודבש עומד להגמר, ויתחיל עידן ה"מטרופולין", אם הוא לא התחיל כבר.

נתון שאולי לא כולם יודעים, מדינת ישראל היא אבן דרך עולמית בתעשיית המכוניות. אולי ברפרטואר שלנו עומדת לה רק הסוסיתא, בגאווה אם יותר לי לציין, ישראל עם הנמל באילת, הפונה לנתיב הסחר של המזרח הרחוק- תעלת סואץ- אירופה מצליחה לקלוט כמות מכוניות הרבה ממה שהיא מסוגלת להחזיק. אין ספק שכאשר אין בקרה על מספר המכוניות הנכנסות למדינה, שלא לדבר על מספר המכוניות שנמצאות על הכביש, ואלה שעוד לא ירדו ממנו, פלא שתמצאו פקקי תנועה ולחץ מתמיד על משרד התחבורה להמשיך להגדיל נתיבים ולסלול עוד ועוד כבישים??

שטויות? מספר המכוניות שנכנס לארץ (ונשאר בו) עלה השנה בכ-25 אחוזים וכרגע הוא עומד על 200 אלף מכוניות חדשות רק השנה. חברות ואנשי עסקים, יבואנים וחברות סחר הם אלו שדוחפים את היבוא פנימה, אבל את הלחץ על התשתית הם בודאי לא משפרים.

ועוד דבר שצמרר את שערותיי, משרד התחבורה החליט השבוע להעלות הצעה להגדיל את מספר כביש האגרה, הכוונה למי שעוד לא קלט היא, שכביש שאני ואתה שילמנו עליו מכספינו, יועבר מעתה לידי מי שיוכל הרשות לעצמו לנסוע בו. הטענה לפי דובר משרד התחבורה( שהתראיין ברשת ג') היא שעלות האחזקה של כבישים אלו גבוהה מידי ולא תוכל להגיע מכספי המדינה, מה זה אומר? שרק מי שעשיר יוכל לנסוע בכביש מתוחזק? או שהכביש הטוב ביותר יעבור למלח הארץ? מה זה אומר? שאני לא אוכל לנסוע בכביש החדש של נען-רחובות. רק הרעיון על כך מקומם!

אז אם מספר הכבישים רק הולך וגדל, אבל בא על חשבון דברים יקרי ערך, אך דוממים , ואיכות התוספת בוודאי שלא עולה על הדעת, ופתרון ממשי בטח שאני לא רואה באופק. כל מה שנותר לי לעשות הוא רק להתלונן. אני יודע שהמצב לא ישר קופץ מול העיניים ואין לי ספק שרבים מאיתנו לא שמים לב למצב אבל ההורים שלנו כבר רואים את זה מגיע, וכבר אפשר לראות ניצנים של זה באופק, עם הגעת מחלף גן שורק, גשר הסיירים, ועוד 4 נתיבים על כביש תל אביב ירושליים, כבר לא נוכל לראות את ההבדלים בין עיר ולעיר. ולגבעתיים, תל אביב-יפו, הרצליה, רמת-השרון, הוד-השרון, ראשון-לציון, חולון, בת-ים, נס-ציונה, רחובות ונען , יקראו בשם והיא תהיה עיר אחת: “גוטאם סיטי". הלוואי.
כל ערוצי התוכן
תרבותצרכנות
אקטואליהספורט
חברהביקורת
עשרת ה...תמונת השבוע
יחסים

עוד בעירוני

כיצד נפסיק את עושק הורי ילדי הגן?
בגן חובה אמורים התשלומים המוגזמים להפסיק, האמנם?
(dina4004)
להמשך הכתבה
 
לא רוצים לשתות מי תהום בטעם פנטיום?
מחזרו פסולת אלקטרונית
(מרסל הדר - דוברת מועצת גן יבנה)
להמשך הכתבה
 
 
ציון כתבה ממוצע: 4.50     דצמבר 2007
דרג כתבה:
תגובות הגולשים
חזרה למדור